Yoga


Wat is Hatha yoga?

Hatha yoga is een klassieke vorm van yoga. “Hatha” is de combinatie van twee Sanskriet woorden “Ham” en “Tham”. “Ham” (zon) verwijst naar de fysieke kracht en actie. “Tham” (maan) verwijst naar de mentale kracht en verinnerlijking. Met Hatha yoga breng je beide krachten in balans. Je brengt lichaam en geest in evenwicht.

De houdingen (asana’s) zijn het meest zichtbare en herkenbare onderdeel van yoga. Steeds worden ademhaling en bewegingen gesynchroniseerd. Elke houding bestaat uit vier fases:

- Starten in een neutrale pose: ter voorbereiding van de houding houw je de focus op het hier en nu.
- De houding aannemen: op vloeiende en natuurlijke wijze beweeg je je in de houding. Hierbij luister je naar jouw lichaam zonder het te forceren.
- De pose aanhouden: je blijft een tijdje in de houding. Hierbij blijf je diep ademhalen. Een bewuste ademhaling helpt je om de spanning over je spieren te verdelen en in het hier en nu te blijven. Je concentreert je op de lichaamsdelen waarop de houding inwerkt.
- Jouw lichaam waarnemen: in een rusthouding observeer je de impact van de houding op jouw lichaam. Doorgaans worden de asana’s verschillende keren uitgevoerd. Telkens wordt het wat gemakkelijker om de volledige concentratie op jouw lichaam en ademhaling te richten. Zo wordt het een houding van lichaam en geest.

Naast de houdingen, zijn ademhalingstechnieken (pranayama) van cruciaal belang. Pranayama leert je zo veel mogelijk van de lucht te benutten om je lichaam te zuiveren en je energie te geven. Ook pranayama bestaat uit vier onderdelen: inademen, de adem vasthouden met gevulde longen, uitademen en de adem vasthouden met lege longen. Hatha yoga bevat een reeks verschillende ademhalingstechnieken.

Wat kan Hatha yoga mij bieden?

Hatha yoga is goed voor iedereen:

- als je last hebt van stress en bent op zoek naar relaxatie en rust
- als je wil onthaasten of gewoon een moment voor jezelf wil
- als je lichamelijke klachten hebt (stijfheid in gewrichten of spieren, bv. nek, rug of schouders)
- als je op een zachte manier jouw fysieke conditie wil verbeteren of spierkracht wil verhogen
- als je jouw spieren wil stretchen of flexibeler willen worden

Yoga kan je helpen jouw energieniveau weer op peil te brengen:

- Op lichamelijk vlak activeren de houdingen de spieren en bloedsomloop, versoepelen ze de gewrichten en versterken ze het lichaam als geheel.
- Op mentaal vlak leer je te vertrouwen in jezelf, jouw grenzen kennen, dankbaar te zijn en los te laten. Het beoefenen van yoga helpt je jouw geest te ontlasten van negatieve gedachten veroorzaakt door stress, zelfkritiek, verlangen, onzekerheden over de toekomst of het terugblikken naar het verleden ...

Zo zie je dat yoga niet enkel een goede “workout” is maar brengt het tevens relaxatie en mentale rust.

Moet ik flexibel zijn om yoga te doen?

Nee, in tegendeel, je wordt leniger door yoga te beoefenen. Er zijn geen vereisten om yoga te starten en de lessen zijn open voor iedereen.


Zo, ik hoop dat jouw nieuwsgierigheid naar yoga is aangewakkerd. Probeer het uit en ondervind zelf de vele voordelen van Hatha yoga.

Namaste!


Praktische info

"Elke dinsdag kan je bij Facet terecht voor yoga in allerlei vormen. Of je nu actievere vinyasa yoga verkiest of het liever wat rustiger houdt met zachte hatha of yin yoga, er is voor ieder wat wils. En of je nu graag de dag start of eindigt met yoga, of liever 's middags een yogapauze neemt, Mwenge verzorgt van 's morgens tot 's avonds groepslessen yoga, mindfulness en meditatie.

Klik hier om het uurrooster te bekijken en je in te schrijven.
Kom je voor de eerste keer? Dan kan je gratis een groepsles proberen.
Voor lessen op maat van jouw lichamelijke en emotionele behoeften, kan je kiezen voor individuele sessies. Zo kan je genieten van persoonlijke begeleiding in alle rust en confidentialiteit. 
Je kan op de website www.yogakortenberg.be meer informatie vinden over de lessen, over de verschillende yogastijlen en over Mwenge zelf.
Heb je vragen of opmerkingen? Geef Mwenge dan rechtstreeks een seintje via mail of telefoon. Ze zal je met veel plezier beantwoorden. Haar contactgegevens vind u onderaan.

 

Nog enkele praktische zaken

- Gelieve ten laatste 24u voor de sessie jouw aanwezigheid te bevestigen (of je inschrijving te annuleren) via mail of sms.
- Je kan een matje bij ons lenen. Wanneer je een tijdje yoga beoefent is het beter om zelf een matje aan te kopen om hygiënische redenen.
- Doe comfortabele of losse kledij aan zoals sportkledij en neem een handdoek mee.
- Eet best geen zware maaltijd 2 uur voor een les.
- Informeer de instructeur over eventuele gezondheidsproblemen.
- Luister naar jouw lichaam en blijf steeds binnen jouw eigen grenzen tijdens de oefeningen.
- De groepslessen gaan pas door vanaf een deelname van minimum 3 personen.
- Beurtenkaarten kunnen niet omgeruild worden in geld.
- Jouw beurtenkaart kan enkel door jou persoonlijk gebruikt worden.
- Zorg dat je tijdig aanwezig bent om de les niet te storen. 
- Inschrijving is slechts geldig na ontvangst van betaling.


Contact

Wil je graag meer informatie of starten met yoga? Contacteer Mwenge rechtstreeks via mail of telefoon.
- 0477 99 30 21

- yoga.met.mwenge@gmail.com

mwenge@groepspraktijk-facet.be


- ING BE44 3770 7718 3745